Odrzana Konferencija o tržišnim informacionim sistemima u poljoprivredi

Tema

Na Divcibarama je u periodu od 15 do 16 septembra 2009 godine održana Regionalna Konferencija o tržišnim informacionim sistemima u poljoprivredi u zemljama jugoistocnog Balkana na kojoj su ucešce uzeli predstavnici Makedonije, Crne Gore, BiH i Distrikta Brcko, SAD-a, Ministarstva poljoprivrede šumarstva i vodoprivrede Republike Srbije, 18 reportera STIPS-a, predstavnika Instituta za primenu nauke u poljoprivredi, Agromreže, radionice KRUG i Komercijalne banke u Srbiji. Dobrodošlicu su u ime Ministarstva poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede Republike Srbije poželeli pomocnik ministra g-din Miloš Milovanovic i g-dja Nancy Cochrane predstavnik Ministarstva poljoprivrede Sjedinjenih Americkih Država.
Potom su Zorica Kukic, Vukota Stanišic i Mirko Lješevic i Momir Mladenovski upoznali prisutne sa dosadasnjim radom i planovima za buducnost STIPS-a u Srbiji AMIS-a u Crnoj Gori i ZPIS-a u Makedoniji. Pošto ideja o formiranju Marketing Informacionog Sistema na podrucju BiH, RS i Distrikta Brcko postoji od prošle godine o dosada preduzetim koracima da se sa sistemom zapocne svoje ideje i planove je iznela predstavnica Ministarstva BIH-a.
U daljem radu Konferencije je John Van Dyke predstavnik Ministarstva poljoprivrede SAD-a ucesnicima izneo svoja dosadašnja iskustva iz svoje zemlje i ostalih malja u kojima je ucestvovao u radu na Marketing informacionim sistemima.
Jim Mc Allister i William Meyers stricnjacima sa tržišta voca i povrca i žive stoke iz SAD-a podržali postojanje MIS-a, AMIS-a, ZPIS-a u Srbiji, Crnoj Gori i Makedoniji pošto su ucestvovali u radu projekta kao treneri u obuci reportera i insistirali na što bržem pokretanju ovog istema u BiH, RS i Distriktu Brcko. Kasnije je Vlada Kovacevic predstavnik Ministarstva poljoprivrede šumarstva i vodoprivrede Republike Srbije prisutne upoznao sa uvodjenjem INPUT-a u poljoprivredi u STIPS i naveo da ce se u pocetku izveštaji o kretanju cena, ponude i tražnje INPUT-a na portal STIPS-a postavljati dva puta godišnje i ta pred prolecnu i pred jesenju setvu.
Gojko Babovic je zatim prezentovao dosadašnja iskustva reportera AMIS-a o pracenju tržišta INPUT-a u Crnoj Gori.
Pošto je protekle godine u organizaciji Agromreže i USAID-a pokrenut Projekat pod nazivom „Analizu tržišta, korišcenje informacija STIPS-a i marketinga u poljoprivredi“ ucesnike je sa sadržajem i dosadašnjim rezultatima izvestila Marija Ognjenovic predstavnik Agromreže.
Zatim je reporter Jagoš Milojkovic, predstavnik Instituta za primenu nauke u poljprivredi iz Beograda koji je ujedno i koordinator rada STIPS-a prisutne upoznao sa kretanjem cena ponude i tražnje žitarica i stocnih hraniva na tržištu u Srbiji.
Na poceku drugog dana Konferencije su se reporteri i ostali ucesnici skupa podelilili u dve radne grupe i razmatrali probleme u dosadašnjem radu na prikupljanju cena voca povrca, žive stoke, INPUTA, žitarica i ostalih stocnih hraniva.
U kasnijem radu skupa su predstavnici radionice KRUG predstavili novi SOFTVER Sistema tržišnih informacija poljoprivrede Srbije sa nadom da ce novine koje poseduje novi SOFTVER u mnogome olakšati rad reportera, analiticara i ostalih ucesnika na tržištu poljoprivrednih proizvoda u Srbiji i da ce lakše unositi i koristiti podatke o kretanju cena ponudi i tražnji voca, povrca, žive stoke i ostalih proizvoda.
Potom je Živa Žebeljan predstavnih Komercijalne banke Beograd, prisutnima prezentovao znacaj postojecih podastaka koji se nalaze na portalu STIPS-a za dosadašnju i buducu saradnju banaka i poljoprivrednih proizvodjaca u Srbiji, radi što lakšeg i efikasnijeg kreditiranja poljoprivredne proizvodnje.

Na kraju skupa je donet zakljucak da je postojenje Marketing informacionih sistema neophodno u svim zemljama koje se bave poljoprivrednom proizvodnjom sa sugestijama da bi spisak proizvoda koji se prate ovim sistemom trebalo prošititi, a interval izveštavanja o kretanju robe i cena posebno na kvantašima bi u sezoni trebao biti cešci. Posebno treba istaci predlog da bi postojece sisteme trebalo integrisati i formirati Regionalni Marketing Informacioni Sistem radi što boljeg plasmana robe i ostvarivanja realne cene poljoprivrednih proizvoda. U ovom slucaju bi to Marketing Informacioni Sistem (MIS) jugoistocnog Balkana.