Naši proizvodi odgovaraju SAD, problem količina

U cilju većeg izvoza na tržište SAD zemlje u regionu koje imaju međusobno najveću razmenu treba da se udruže i naprave proizvode koji su konkurentni.

Prema rečima savetnika predsednika Privredne komore Srbije Veljka Jovanovića, udruživanjem preduzeća i regionalnim nastupom Srbija i države u regionu imaju veće šanse na američkom, ruskom ili kineskom tržištu. On naglašava da su tradicionalno najzastupljeniji proizvodi iz Srbije na tržištu Amerike, osim delova za automobilsku industriju, poljoprivredni i proizvodi namenske industrije. “Naši proizvodi, kada govorimo o poljoprivrednim proizvodima, su konkurentni i kvalitet odgovara, ali moramo da razmišljamo i o količinama, o tome kako su zapakovani, koji su rokovi dospeća, kao i da li u kontinuitetu možemo da obezbedimo odgovarajuće količine. To često zaboravljamo, a to je ono što čini konkurentnost”, kazao je Jovanović. Prema njegovim rečima, PKS nudi sve informacije potrebne preduzećima iz Srbije da se upoznaju sa mogućnošću bescarinskog izvoza u Ameriku, ali preduzeća prvo treba da realno sagledaju svoje kapacitete i šta mogu. Srbija je od polovine 2015. ponovo u statusu povlašćene nacije u trgovini sa SAD i može bez carina da izvozi u tu zemlju oko 5.000 proizvoda. Taj povlašćeni status važiće do kraja 2017. godine. Prethodni Generalni sistem preferencijala (GSP), koji je američki Kongres odobrio Srbiji, istekao je 31. jula 2013. godine, pa su kompanije iz Srbije morale da plaćaju carinu i na robu koja je ranije bila na režimu bescarinskog uvoza u SAD. Bescarinski izvoz u SAD primenjuje se na najveći broj industrijskih i poljoprivrednih proizvoda. Roba treba da zadovolji i kriterijum porekla, odnosno mora da bude proizvedena u Srbiji sa najmanje 35 odsto vrednosti i da bude direktno isporučena iz Srbije. Šef ekonomskog odeljenja ambasade SAD u Srbiji Džeremi Long kaže da sistem mogućnosti bescarinskog izvoza u Ameriku omogućava da se poveća razmena roba između te zemlje i Srbije. “Ovaj sistem omogućava i Srbiji i Americi da se razvijaju i dalje. Pomaže i trgovinsku razmenu koja povećava i zaposlenost u obe zemlje”, kazao je Long. Prema njegovim rečima, najvažnije je da firme iz Srbije urade malo istraživanje, da se upoznaju sa američkim tržištem i da vide koji su proizvodi tom tržištu interesantni, a onda da pronađu partnera u Americi. (Beta)