Tržišni udeo pijaca u prodaji hrane u padu poslednjih 10 godina

Pijace su jedan od najvažnijih kanala prodaje bitne za opstanak malih poljoprivrednih proizvođača na tržištu Srbije i zato je važno da postanu deo agrarne politike i posluju u skladu sa savremenim svetskim trendovima, poruka je sa juče održane svečane sednice u Privrednoj komori Srbije, povodom 20 godina postojanja Poslovnog udruženja “Pijace Srbije” i Grupacije za pijačnu delatnost Udruženja za komunalne delatnosti PKS. Sa svečane sednice još jednom je upućena inicijativa nadležnima da se stopa PDV-a za naplatu pijačnih usluga neposrednim poljoprivrednim proizvođačima koji prodaju svoje proizvode na pijacama, sa 20 smanji na 10 posto, što bi prema rečima predstavnika udruženja, bio simboličan ali značajan stimulans, prenosi sajt PKS-a. ”Reč je o delatnosti koja je u delikatnom položaju zbog promene načina razmišljanja kupaca od početka korone, ali i zbog starosne strukture proizvođača i prodavaca i promene tokova roba i usluga. Zato je veliki izazov u budućnosti kako da pijačarstvo opstane i u kojoj formi. Nadam se da ćemo uspeti sa nadležnim ministarstvima da napravimo model da pijace budu bolje za građane i opstanu na tržištu”, istakao je Dalibor Joknić, sekretar Udruženja za komunalne delatnosti PKS. Prema njegovim rečima, važno je da pijace postanu deo agrarne politike države jer je to, ističe, jedini način da malim poljoprivrednim proizvođačima bude zagarantovan kanal prodaje s obzirom na sve značajniji broj velikih trgovinskih lanaca na tržištu. Savo Duvnjak, izvršni direktor Poslovnog udruženja “Pijace Srbije”, kaže da je promet na pijacama u tekućim cenama prošle godine bio veći za oko 21 posto u odnosu na godinu pre. Međutim, dodaje, to ne znači da je promet realno rastao, jer su cene poljoprivrednih proizvoda u istom periodu porasle za više od 30 odsto. ”Pijace danas imaju oko 16 posto tržišnog udela u ukupnom prometu i prodaji poljoprivrednih proizvoda na teritoriji cele zemlje, što je trend pada u odnosu na poslednjih desetak godina”, rekao je Duvnjak. Objašnjava i da je prosečan zakupac na pijacama star oko 57 godina, te da je i to jedan od problema zašto je proizvođača na pijacama manje. Zato će, kaže, udruženja zajedno sa resornim ministarstvima raditi na obezbeđivanju stimulansa za one proizvođače koji će svoje primarne proizvode plasirati na pijacama, a posebno za one koji će od primarnih proizvoda stvoriti dodatu novu vrednost.