Proizvođači voća: Moramo da se svi udružimo

 

Srbija je poznata po izvozu industrijskog voća, ali sveže voće izuzev borovnice treba još promovisati,  kažu učesnici Berry Business Foruma koji u Beogradu organizuju Agro Belgrade i Američka agencija za međunarodni razvoj (USAID). Kao preduslov boljih rezultata na stranom tržištu i veće prihode proizvođači ističu svoje udruživanje.
Radovan Milisavljević, iz kompanije Srbovoće koja je najveći izvoznik borovnica u Veliku Britaniju, kaže da ima dosta izazova u vezi sa logistikom, kao i da proizvođači treba da ostanu u Evropi, što se tiče planova o izvozu voća.

“Ti potrošači su čuli za srpsku borovnicu pre dve, tri godine. Treba se fokusirati i na zemlje u regionu koje nemaju svoju proizvodnju”. Prema njegovim rečima, Poljska je u poslednjih nekoliko godina duplirala proizvodnju borovnice i našim proizvođačima postala veliki konkurent u periodu sezone od 1. jula pa na dalje.
“Naša šansa može da bude od 15. juna kada kreće naša borovnica pa negde do 5. jula dok evropski  proizvođači ne dođu do svog punog kapaciteta”, kaže Milisavljević. On smatra da je najveći izazov cena borovnice koja je baš u periodu od sredine juna do početka jula preko pet evra po kilogramu. “To nije slučaj posle u julu i u avgustu. U tom slučaju treba da unapredimo našu proizvodnju kako bi bili  konkurentni sa proizvođačima”. 

Ana Bošnjak, predstavnik kompanije AgroBel System smatra da zbog većih prinosa treba menjati sorte bobičastog i jagodičastog voća i razvijati proizvode koji mogu da pređu put do evropskih zemalja, pa i dalje. “Dalji izazov su skandinavske zemlje, Velika Britanija, Ujedinjeni Arapski Emirati, Malezija i  Hongkong.
Pokušaćemo da pojačamo te količine. Jako je važno sezonu voća produžiti i za domaće tržište. To  možemo dobrim sortama, zaštitom, agrotehničkim merama”, smatra Bošnjak. Predstavnica AgroBel  systema kaže da je Srbija već dobro poznata po izvozu sveže borovnice, kao i da je promocija sveže kupine i maline tek počela. Prema njenom mišljenju, Srbija je već lider u izvozu industrijskog voća. “Za sveže nam treba još dosta hektara sa dobrim sortama da bi postigli i blizu rezultat koji sada imamo sa borovnicom”.

Goran Stajić, iz kompanije Berry4U ocenjuje da konačnu ocenu kvaliteta daje krajnji kupac. ”Niko od nas ne može da ispuni količinske zahteve kupaca u kratkom vremenskom periodu. Neophodna je saradnja i udruživanje proizvođača jer ćemo samo tako imati veće količine proizvoda i bićemo interesantniji  kupcima”, naglašava Stajić